De dagelijkse dingen weer doen.

Veel gestelde vragen  Veel gestelde vragen

Wij doen ons best u zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te informeren op onze website. Natuurlijk begrijpen wij dat u nog vragen kunt hebben over onze producten, de manier waarop wij werken of over uw specifieke casus. Ieder mens is uniek, ieder verhaal is uniek. 

Op deze pagina vindt u een overzicht van vragen die ons vaak gesteld worden. Klik op een oranje button om de categorie te kiezen. Staat uw vraag er niet bij? Wij helpen u graag! Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op.

.

Orthesen Prothesen Schoenen Fysiotherapie Kinderen 


Categorie Algemeen

IK HEB EEN VERWIJZING VOOR EEN VOORZIENING GEHAD. WAT NU? WAT GAAT ER ALLEMAAL GEBEUREN?

Allereerst maakt u een afspraak met een van onze orthopedisch adviseurs. Dit kan telefonische (015 257 01 64) of online. Klik hier: Afspraak maken. (Link maken naar afspraak maken) Neemt u uw verwijzing, eventuele oude voorzieningen en uw zorgpasje mee?

Eerste afspraak:

Bij de eerste afspraak, inventariseert uw adviseur wat uw zorgvraag is, wat uw klachten zijn, hoe u leeft, wat u nu als beperkingen ervaart. Maar ook vraagt hij naar algemene gegevens. Vervolgens wordt er besproken wat voor voorziening u mogelijk nodig heeft, welke verzekeringsregels er zijn en hoe de maatname, eventueel de pasfase en het afleveren gaat. Indien mogelijk wordt direct maatgenomen door onze adviseur.

Het verloop:

De adviseur neemt uw maten op. Voor sommige voorzieningen gebeurt dit met gips, anderen met behulp van 3D-techniek en soms enkel met een meetlint. De adviseur zal ook met u de verschillende kleur– en print mogelijkheden bespreken en de verschillende leveranciers.

Bij een maatwerkproduct  is het nodig om het product tussentijds te passen. Deze afspraak is vaak 2 weken na de maatname. 1 tot 2 weken later is het product klaar om afgeleverd te worden.  Bij sommige producten wordt er een andere handelswijze, levertijd gehanteerd (zie levertijden van de verschillende productgroepen).

Dit is de handelswijze bij een confectie voorziening. Indien het op voorraad is krijgt u het hulpmiddel direct mee of het hulpmiddel wordt voor u besteld. Krijgt u een hulpmiddel op maat? Dan maken we een afspraak om tussentijds te komen passen. Omdat al onze hulpmiddelen door vakspecialisten worden gemaakt, verschilt de levertijd per hulpmiddel. Bij een confectie voorziening, is de afleverafspraak vaak 1 week later.

Vergoeding:

Voor het merendeel van de voorzieningen geeft de zorgverzekering direct toestemming om het product te vergoeden (mits de verwijzing voldoet aan de gestelde eisen).  Voor sommige producten echter, moet er een aanvraagprocedure gestart worden. Dit regelen wij voor u. Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars in Nederland en vrijwel al onze producten worden vanuit de basisverzekering vergoed. Waar u wel rekening mee moet houden, is het eigen risico: het eigen risico is een wettelijk bepaald jaarbedrag dat voor iedereen gelijk is. Voor 2018 bedraagt uw totale eigen risico € 385. Voor kinderen tot 18 jaar geldt geen eigen risico. Bij de meeste zorgverzekeringen kunt u dit gespreid betalen.

HEBBEN JULLIE EEN CONTRACT MET MIJN VERZEKERING?

Wij hebben contracten met alle zorgverzekeringen, enkel steunzolen moeten particulier gedeclareerd worden. De kosten van de steunzolen dient u daarna zelf in bij de zorgverzekeraar voor de eventuele vergoeding. Zie hiervoor uw eigen zorgpolis. De andere voorzieningen kunnen wij declareren of aanvragen voor u.

WAT MOET IK MEENEMEN NAAR EEN EERSTE AFSPRAAK?

U moet mee nemen uw verzekering pasje, verwijzing van de arts en als u er een heeft, uw oude voorziening.

HOE KAN IK EEN AFSPRAAK BIJ JULLIE MAKEN?

U kunt op meerdere manieren een afspraak maken; Wij zijn telefonisch bereikbaar op 015 257 01 64 op maandag tot donderdag van 9.00h tot 17.00h. Op vrijdag zijn wij bereikbaar van 9.00h tot 16.00h. Of via de website: afspraak maken.

WAAR KAN IK BIJ JULLIE TERECHT?

Wij zitten overal in de Randstad. Voor een duidelijker beeld van onze locaties, kunt u ons overzicht bekijken.

WAT IS HET PRIVACYBELEID VAN WESTLAND ORTHOPEDIE?

Wij werken volgens de AVG wetgeving en de SEMHG? Of SEMH wetgeving. Voor verdere informatie: klikt u hier: AVG- en SEMHG wetgeving

WANNEER HEB IK RECHT OP EEN NIEUWE VOORZIENING? MIJN VOORZIENING IS VERSLETEN, KAPOT…

Dit is afhankelijk van uw zorgverzekeraar. En staat vermeld in uw zorgpolis. Wanneer u de voorziening eerder nodig heeft, dan de herhalingstermijn, dan kunnen wij dit eerst aanvragen bij uw zorgverzekeraar.

HEB IK VOOR HERHALING VAN MIJN HUIDIGE VOORZIENING EEN VERWIJZING NODIG?

Dit is afhankelijk van uw verzekering, vaak is een verwijzing van uw huisarts voldoende.

AAN WELKE EISEN MOET MIJN VERWIJZING VOLDOEN?

De verwijzing moet een duidelijke chronische indicatie bevatten. Er moet een stempel en een handtekening van de arts op staan. Afhankelijk van de eisen van de zorgverzekeraar moet de verwijzing van de huisarts of de specialist zijn.

WAT GEBEURT ER MET MIJN EIGEN RISICO?

Ondanks dat het merendeel van de voorzieningen vergoed wordt vanuit het basispakket, moet u wel rekening houden met het eigen risico. Het eigen risico is een wettelijk bepaald jaarbedrag dat voor iedereen gelijk is. Wanneer uw eigen risico nog niet opgebruikt is, dan worden (een deel van) de kosten van het geleverde hulpmiddel door de zorgverzekeraar aan u doorberekend. Voor 2018 bedraagt uw totale eigen risico € 385. Voor kinderen tot 18 jaar geldt geen eigen risico. Bij de meeste zorgverzekeringen kunt u dit gespreid betalen.

IK HEB EEN AFWIJZING VAN MIJN ZORGVERZEKERING GEHAD, WAT MOET IK NU DOEN?

U hoeft niets te doen, wij hebben deze afwijzing ook gehad en gaan dit voor u verder afhandelen.

KOMEN JULLIE OOK AAN HUIS?

Afhankelijk van uw indicatie kunnen er huisbezoeken gedaan worden.

MAG IK AUTO RIJDEN MET EEN VOORZIENING?

Wanneer u een voorziening heeft, kunt u in een aantal gevallen een ‘verklaring van geschiktheid’ aanvragen bij het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen). Meer informatie vindt u op de website van het CBR.  https://cbr.nl/functiebeperking.pp 

Tevens raden wij u aan om contact te zoeken met uw autoverzekering, i.v.m. de geldende regels m.b.t. het rijden met een voorziening.

HEB IK GARANTIE OP MIJN VOORZIENING?

De garantie periode voor orthesen is 1 jaar, echter voor sommige maatwerk producten is deze 2 jaar en voor confectieproducten is het de garantie periode van de leverancier. Maar dit is tevens afhankelijk van de oorzaak van het probleem( is het product kapot, past het niet meer,…

Copyright 2021 Westland Orthopedie

Click to listen highlighted text!